Hoe je deze zomer meer testimonials krijgt én meer omzet in het najaar.

De vakantiemaanden zijn een uitstekende periode om klantengetuigenissen te verzamelen. Mensen zijn meer ontspannen en hebben meer tijd. Kortom: ze zijn in een ideale modus om je te helpen.

Het jaar is halfweg en dan maken veel ondernemers de balans op. En dan hoor en lees ik zaken zoals:

“In de vakantie heb ik eindelijk de tijd om bezig te zijn met mijn website. Ik wil me beter profileren via mail, social media en mijn website. Schrijven heb ik altijd al leuk gevonden. Maar schrijven zodat anderen je verhaal ook leuk vinden, vraagt toch meer kennis en kunde dan ik nu heb.”

“Het laatste half jaar ben ik voortdurend op zoek naar manieren om mezelf en mijn bedrijf verder te ontwikkelen. Een persoonlijke manier van communiceren en goede service vind ik daarbij heel belangrijk. Het zou geweldig zijn om zichtbaarder te worden op internet en dat mijn advertenties eruit springen ten opzichte van collega’s.”

“Ik heb enkele boeken gelezen, ben een blog begonnen (ze moeten alleen nog online), heb folders op plekken uitgedeeld waar mijn doelgroep zit, heb een Facebookadvertentie gemaakt… Ik hou van mijn werk omdat ik mensen kan helpen. Natuurlijk hoort marketing erbij, maar het vreet energie en tijd. Het moet wel leuk blijven.”

Het goede nieuws is: marketing kan leuk zijn. Je kan er blij van worden en je kan er anderen blij mee maken.

Hoe? Door in te zetten op testimonials.

Testimonials, reviews, klantengetuigenissen, succes stories…: allemaal termen om hetzelfde aan te geven. Je klanten laten vertellen over jou. Een testimonial is een klantengetuigenis, het verhaal van een tevreden klant. Mensen houden van een goed verhaal. Een testimonial / successtory is als het ware mond-tot-mondreclame op papier want het vergroot de geloofwaardigheid van een bedrijf.

Een goedgeschreven testimonial toont en bewijst de voordelen van je product of dienst. Met andere woorden: een testimonial is een heel sterk staaltje marketingliteratuur om prospecten en nieuwe klanten te overtuigen. Een goede testimonial kan je bedrijf extra omzet bijbrengen.

Dat weet je allemaal wel. Maar toch. Misschien heb je er geen prioriteit van gemaakt omdat je het laatste half jaar te druk bezig was met je bedrijf of praktijk. Geen nood, je kunt er nu werk van maken. Voordelen van de zomermaanden. Je klanten zijn in vakantiemodus. Ook al zijn ze misschien nog aan het werk: de schoolroutine is weggevallen, de files zijn korter, de zon schijnt (of toch meer dan anders) en mensen zijn gewoon meer ontspannen en hebben meer tijd.

Als jij dan komt met een vraag om hen te helpen, dan gaan ze daar graag op in. Want vragen om een testimonial of getuigenis is vragen om je te helpen. Het enige dat je moet doen is je klant bellen of mailen met de vraag om je te helpen. (Bellen is krachtiger. Je kan bijkomende vragen stellen en krijgt meer informatie.)

Wat moet je precies vragen?

  1. Ik ben bezig met mijn nieuwe website / nieuwsbrief / lancering nieuw product… en je mening is daarbij belangrijk. Kun je kort aangeven welke uitdaging je had op het moment dat je bij mij kwam?
  2. Wat is het resultaat van mijn product of dienst? In welk opzicht heeft het je een andere, makkelijkere, snellere… aanpak of resultaat opgeleverd?
  3. Zou je mijn product of dienst aanraden? Zo ja, aan wie?

Je zal zien dat je klanten je graag willen helpen. Werk je B2B, dus zijn je klanten bedrijven, dan kun je er een korte voorstelling van de onderneming van je klant aan koppelen zodat de testimonial ook een win-win is voor je klant. Dan zijn mensen nog meer geneigd om je een getuigenis te geven. Meer zelfs: ze zullen je dankbaar zijn voor de gratis reclame die jij maakt voor hen.

Wat doe je dan met die verhalen van je tevreden klanten? Drie tips.

  1. Maak een persbericht van de testimonial. Een succesverhaal kan relatief snel en eenvoudig omgezet worden in het formaat van een persbericht. Een beknopte versie van het klantenverhaal is een prima insteek voor een persbericht. Vergeet in dat geval niet om in het persbericht te vermelden dat er een meer gedetailleerde en uitgebreide versie bestaat van de testimonial. Juli en augustus zijn rustigere maanden op de redacties en in de komkommertijd is alle input welkom. Maak dus dat persbericht met die testimonial. Het ergste dat je kan overkomen is dat je gratis reclame krijgt.
  2. Verwerk de testimonial in je webteksten en/of zomerse nieuwsbrief. Mensen lezen graag over mensen. Zeker tijdens de vakantie zijn mensen nieuwsgierig naar wat anderen doen. Een testimonial is een verhaal van een klant die iets heeft gedaan. Een overtuigend verhaal over één van je producten of diensten kan twijfelende prospecten overhalen.
  3. Plaats de testimonial op je Facebookpagina. Wil je meer likes en interactie op je bedrijfspagina? Regelmatig nieuwe en waardevolle informatie toevoegen is dan een goede strategie. Een testimonial verhoogt de kwaliteit van je content én zorgt voor interactie.

Ben jij erbij?

Wil je meer tips om zichtbaarder te worden en ervoor te zorgen dat je expert vindbaar wordt voor je ideale klant? Kom dan naar de ‘Inspiratieboost voor je Facebook-pagina’: een praktische schrijfworkshop op 29 augustus van 9u30 tot 17u in Gent. Jij en tien andere ambitieuze ondernemers krijgen een blauwdruk voor converterende Facebookposts. Je krijgt bewezen efficiënte schrijftips, inspiratie van De Schrijfcoach (en van de andere ondernemers) plus professionele feedback op je teksten. Zo ben je klaar voor een bloeiend najaar. Je investering: 79 euro en je mag gratis een collega meebrengen. Wil je erbij zijn? Mail dan naar katleen@deschrijfcoach.be om je plaats nu te reserveren.