Hoe iets kleins kan zorgen voor veel omzet

In mijn kantoor staan twee potten met daarin de kamerplant ‘Kindje-op-moeders-schoot’ (Tolmiea menziesii). Uit het hart van elk blad groeit telkens een jong plantje. Het kleine blaadje valt daardoor eerst op. Ik hou ervan om te zien hoe die kleintjes langzaam uitgroeien tot krachtige en volwaardige bladeren.

Een goede marketingfunnel start ook met iets kleins.
Met een weggever. Of een gratis adviesgesprek bijvoorbeeld.

Een weggever kan een e-book zijn, een checklist, een stappenplan, een verzameling van tips, een how to-videoserie… Met een weggever geef je letterlijk een stukje van je kennis en aanbod gratis weg.

Je laat zien wat je kan en hoe je mensen kan helpen.
Mensen kunnen door je weggever al een stukje van je proeven. Vergelijk het met een smaakmakertje bij de slager of de degustatie bij de chocolatier of de wijnhandelaar. Door mensen letterlijk iets te laten proeven weten ze wat ze zullen krijgen.

Ook als je een dienstverlener bent kun je een proevertje geven.

Tijdens een gratis advies-, strategie- of doorbraaksessie kan je ideale klant ervaren hoe je aankijkt tegen zaken en hoe jij zijn of haar probleem zal oplossen.

Het waardevolle proevertje is het begin van je marketingfunnel.

Uiteindelijk bied je iets groters aan (een hele krat wijn, een doos pralines, een abonnement, een traject, een programma…).

Maar dat grotere aanbod, je duurste project zet je niet prominent in je etalage (je homepagina). Daar laat je je bezoeker kennismaken met iets kleins. Zo leren ze je product, aanbod en manier van werken kennen. Zo leren ze je appreciëren. En als het hen bevalt wat je hen aanbiedt, dan zullen ze uiteindelijk klant bij je worden.

Als proevertje bied ik ondernemers die onzeker zijn over hun teksten de mogelijkheid om gratis en vrijblijvend naar hun website of blog te kijken. In een telefoongesprek van een half uur of via een Skype-gesprek van dertig minuten kijk ik dan samen met hen naar de tekst. Ik geef altijd minstens drie tips om de tekst, de opbouw of de invalshoek krachtiger te maken.

Vraag nu ook je tekststrategiesessie aan via e-mail (katleen@deschrijfcoach.be). Ik kijk dan wanneer ik voor jou nog een gaatje heb in mijn agenda. Per maand heb ik plaats voor drie tekststrategiesessies.