#Schrijftip. Zeg wat je wél wil

Als je gewenst gedrag wil, dan is het belangrijk om de juiste woorden te kiezen. Meestal kan je één zaak op verschillende manieren vertellen. Je kan iets formuleren als een verbod, als een eis, als een gebod, als een verzoek, als een vriendelijke vraag… Wat werkt het beste?

Als je vertrouwd bent met de principes van NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) dan weet je het wel: de juiste woordkeuze is belangrijk is voor gedrag.

Dat blijkt ook uit onderzoek.

Zo heeft vragenlijstonderzoek aangetoond dat mensen een vraag anders begrijpen als die op een andere manier is gesteld. Eén woord kan al zorgen voor betekenisverschil.

En uit onderzoek van Chip Wood en Babs Freeman-Loftis bij schoolkinderen blijkt dat als volwassenen positieve taal gebruiken dat dat de eigenwaarde van kinderen ten goede komt. “Om positief gedrag te bevorderen moeten kinderen zichzelf zien als capabele en verantwoordelijke individuen”, stellen ze.

Nog ander onderzoek, van Amos Tverksy en Daniel Kahneman, heeft dan weer aangetoond dat de woorden die je gebruikt en de manier waarop je je content kadert een rechtstreekse impact heeft op hoe je lezers reageren. “Als het mogelijk is, plaats dan de zaken in een positief licht zodat de lezers een duidelijke win kunnen zien”, adviseren ze.

Daar moest ik aan denken toen ik bij het grasplein aan de Piazza dei Miracoli in Pisa was.
Ja, daar bij de scheve toren.

Ook al staan overal bordjes dat het verboden is om het gras te betreden toch waren er tientallen toeristen die zich van dat verbod niets aantrokken. Heel veel kinderen én volwassenen negeerden de bordjes en de kettingen rond de graspleinen.
Sommigen deden dat om de clichéfoto te maken. Je weet wel: de handen zo houden alsof het lijkt dat je de toren weer recht duwt. (Al zag ik ook volwassenen handenstand uitvoeren of wijdbeens in het gras zitten in een poging om met een nog lolligere foto met de ‘torre pendente’ naar huis te kunnen gaan).
Anderen zaten, stonden of liggen op het gras om bijvoorbeeld te picknicken, om uit te rusten of lieten er hun kinderen spelen.

Wat ook de reden was dat mensen zich op het gras bevonden: het mag niet.
Iets dat verboden is, is aantrekkelijk. Dat weten ouders met jonge kinderen maar al te goed 😊 Ook in een sprookje als dat van Blauwbaard blijkt dat wat uitdrukkelijk verboden is (i.c. een kamer binnengaan) extra aantrekkingskracht heeft. En zoals je weet bevat een sprookje altijd een (levens)les of een diepere wijsheid.

De tip is dus: gebruik positief taalgebruik.
Benadruk wat je wil dat mensen wél doen. Zeg eventueel ook wat er gebeurt als ze dat doen. Dat werkt sterker dan zeggen wat mensen niet mogen doen.

Oh, en nog een andere verklaring waarom zoveel mensen toch op dat grasplein te zien waren ondanks het verbod is te vinden in het psychologisch principe van sociale beïnvloeding: als mensen niet goed weten hoe ze zich moeten gedragen, dan kopiëren we het gedrag van anderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *