Is klanten krijgen met je blog niet meer haalbaar?

Onlangs zag ik een berichtje van een ondernemer op mijn tijdlijn. “Hoe komt het dat mensen mijn blogs wel lezen maar dat bijna niemand iets bij me koopt? En wat ik kan daaraan doen?”, vroeg hij zich af. Mijn antwoord op die vragen zijn vijf nieuwe vragen. Jouw antwoord daarop kan het verschil maken tussen wél of geen klanten.

Er zijn meerdere redenen om te bloggen maar als ondernemer wil je uiteindelijk dat je blogs klanten opleveren. Natuurlijk is bloggen goed voor je zichtbaarheid, voor je expertstatus, om mensen die geïnteresseerd zijn in dat wat je aanbiedt iets bij te brengen, om je passie te delen, om beter te scoren in de zoekresultaten… Maar als je blogs niet leiden tot conversie en je er dus geen klanten door krijgt dan is het logisch dat je de wenkbrauwen fronst.

Misschien vraag jij je ook wel af: “Is het eigenlijk wel mogelijk om klanten te krijgen door te bloggen? Is contentmarketing achterhaald? Moet ik er wel energie in steken?”

Laat ik antwoorden met vijf nieuwe vragen die je eerlijk moet beantwoorden.

1. Is het duidelijk wat je doet en aanbiedt?

Voor jou als ondernemer is het glashelder wat je doet, wat je aanbiedt en wat de meerwaarde is voor je klanten. Je gelooft sterk in je product en je aanpak. Daarom bied je je product of dienst ook aan. Maar weet de buitenwereld ook waarvoor ze bij jou terecht kunnen?

Zeg het op je website en in je blogartikels. Gebruik de woorden die je potentiële klanten ook gebruiken. Wees heel duidelijk. Misschien bied je groepstrainingen aan en ga je ervan uit dat mensen weten dat ze dus ook bij jou aan het goede adres zijn voor een 1-op-1 aanpak. Dat is niet zo. Of misschien ben je een coach voor pubers en veronderstel je dat mensen wel weten dat zowel ouders als kinderen bij je mogen aankloppen. Ook dat is niet zo.

Wat doe je precies en voor wie? Laat het duidelijk weten. Blog daarover.

2. Spreek je met je blogs wel de juiste mensen aan?

Ik zie veel gedreven coaches en ondernemers die zoveel mogelijk mensen willen helpen. Logisch, want het zijn alleskunners. Duizendpoters. Zowel starters als gevorderden kunnen bij hen terecht. Mannen die 20 kg willen afvallen maar evengoed de bruid die nog snel de laatste 2 kg kwijt wil om comfortabel de rits van haar trouwjurk dicht te krijgen. De vakantieganger die met het hele gezin er even tussenuit wil maar ook de zakenreiziger die een overnachting zoekt tussen twee seminariedagen door.

Kijk eens goed naar je blogs: is het heel duidelijk op wie je je richt? Misschien spreek je met je teksten wel de verkeerde doelgroep aan. Of nog erger: misschien richt je je wel naar iedereen en bereik je dus niemand.
Als mensen zich niet specifiek aangesproken voelen dan zullen ze ook niet reageren, klikken of klant worden.

3. Maak je wel connectie met je lezer?

Als het wél heel duidelijk is wie je wil bereiken met je marketing dan kan het nog mis gaan. Als je blogs heel steriel of afstandelijk zijn opgesteld, zullen ze weinig teweegbrengen. Passieve zinsconstructies bijvoorbeeld, dus zinnen met worden of werden, scheppen afstand. Je wil geen afstand. Je wil juist verbinding.

Zorg ervoor dat je blogs herkenbaar zijn, dat ze zorgen dat de band tussen jij en je lezer zo klein mogelijk is. Schrijf zoals je praat. Laat jezelf zien. Gebruik verhalen. Blog met emotie. Ga in gesprek met je volgers. Mensen doen zaken met mensen die ze leuk vinden. Toon dus de mens achter je onderneming, merk of product.

4. Hoe lang blog je al?

Je hoort het misschien niet graag maar bloggen is echt een langetermijnstrategie. Als een impulsaankoop een sprint is, dan is bloggen een marathon. Veel ondernemers beginnen wel enthousiast met bloggen maar geven het (te) snel op.

Niet alleen moet je de zoekmachines de kans geven om je blogs te indexeren maar je moet ook mensen de kans geven om je blog te vinden. En vooral: om je via je blog te leren kennen. De cijfers variëren maar ga er vanuit dat mensen ten minste zeven online contactmomenten nodig hebben om iemand te leren kennen en op waarde te kunnen schatten.

Pas als ze je voldoende kennen, kunnen ze je waarderen en leuk vinden, en vervolgens voldoende vertrouwen om ook klant bij je te worden.

5. Vraag je wel expliciet aan je bloglezers om iets bij je te kopen?

Bloggen doe je als ondernemer niet vrijblijvend. Je hebt een doel. Je wil mensen bewust maken van een probleem en dat ze, om dat probleem op te lossen, jou nodig hebben. Of je wil een product, dienst of training in de kijker zetten.

Als je wil dat mensen je aanbod kopen dan moet je dat vragen. “Maar ik blog toch precies omdat ik niet verkoperig wil overkomen?”, hoor ik je denken. Klopt. Maar hoe dan ook heb je een call to action nodig. Je wil dat mensen iets doen: dat ze klikken, iets downloaden, langskomen, je opbellen, een informatiepakket aanvragen, zich op een interesselijst plaatsen…

Het zijn allemaal voorbeelden van een zogenaamde call to action. Maak je call to action zo duidelijk mogelijk. Wil je dat mensen zich aanmelden voor je programma? Dat ze je nieuwe product kopen? Dat ze je inhuren? Vraag hen dat dan.

Nee, dat is niet moeilijk. En ja, dat mag. Het is niet omdat je vraagt: “Zullen we de volgende zes maanden samen aan de slag gaan?” dat mensen automatisch ‘ja’ zeggen. Maar als je het niet vraagt dan krijg je zeker geen nieuwe klant. Of zoals het gezegde luidt: “Nee heb je, ja kun je krijgen”.

—————————

Samengevat: de 5 vragen die je je moet stellen als je bloglezers niet van je kopen:

1. Is het duidelijk wat je doet en aanbiedt?

2. Spreek je met je blogs wel de juiste mensen aan?

3. Maak je wel connectie met je lezer?

4. Hoe lang blog je al?

5. Vraag je wel expliciet aan je bloglezers om iets bij je te kopen?

—————————
Mijn nieuwe miniboek ‘Bloginspiratie’ is er. Daarin deel ik 57 blogideeën voor ondernemers die niet weten waarover ze het kunnen hebben.

Het is de eerste stap naar een goede blog. Een blog die je lezers, volgers en klanten oplevert.

Wil je een exemplaar? Stuur me dan een mailtje: katleen@deschrijfcoach.be. Dan reserveer ik er alvast één voor jou. Je zal blij zijn.

2 thoughts on “Is klanten krijgen met je blog niet meer haalbaar?

  1. Ik heb net een webinar bij Kathleen gevolgd. Ik kende in feite de materie wel, maar het zette heel goed de puntjes op de i. Ze vertelt duidelijk, en weet goed waar ze het over heeft. Ik had bij het volgende blog weer zin er tegen aan te gaan, en heb gelijk een tip toegepast.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.