De 5 meest gemaakte fouten bij een pitch of een andere ‘wat doe jij?-boodschap’

Vind je het moeilijk om te zeggen wat je nu precies doet? Begin je bij een voorstelrondje te stotteren of ben je juist een waterval van woorden omdat er zoveel is dat je wil vertellen? Je bent niet de enige. Hierbij een overzicht van de meest gemaakte fouten bij een voorstelling én wat je dan beter wél doet.

Zoals je weet is een van de belangrijkste boodschappen in je marketing het antwoord op de vraag “wat doe jij?”. Die vraag moet je op veel momenten beantwoorden: in een pitch, tijdens een netwerkbijeenkomst, bij een voorstelrondje, op je over mij-pagina op je website, bij de inforubriek op je LinkedIn-profiel, een voorstelvideo op je homepagina…

Je zorgt er dus maar beter voor dat je een goed antwoord klaar hebt als de vraag “Wat doe jij?” komt.

Vermijd zeker de vijf volgende fouten als je jezelf – online of offline – voorstelt.

1. Alles proberen ineens te vertellen

Te veel informatie geven is niet goed. Je overdondert je lezer of toehoorder. Het is ook saai, zo’n opsomming. Vergelijk het met vakantiefoto’s bekijken van mensen die je niet kent.

Bovendien maak je het jezelf heel moeilijk als je alles wat je kunt of doet wil vertellen. Als je een gedreven ondernemer bent dan ben je van veel markten thuis. Je hebt veel ervaring en kennis op misschien wel heel verschillende domeinen. Onbegonnen werk om dat allemaal snel te willen meegeven.

Maar zelfs als je je beperkt tot één domein moet je een keuze maken. Je kan niet alles zeggen of schrijven. Ook al zou je het willen: alle aspecten van je expertise passen in één zin. Probeer dat dus ook niet te doen.

2. Vaktermen gebruiken

Als iemand aan je vraagt wat je doet is de kans groot dat hij je niet kent en niet vertrouwd is met je niche. Als dat wél zo was – bijvoorbeeld als je iemand tegenkomt op een seminarie over je vakgebied – dan stelt hij wellicht een andere vraag stellen. Hij vraagt je misschien wie je bent of wat je van de uiteenzetting vond.

Elk vakgebied heeft specifieke termen maar die kennen andere mensen van buiten je beroep die niet. Als je lezer of luisteraar een term die jij in de mond neemt niet kent, dan werkt dat stoppend.
Zeker tijdens een voorstelling wil je zo weinig mogelijk onderbrekingen. Het doel is je lezer, kijker of publiek vloeiend meenemen.

Vermijd daarom zoveel mogelijk vaktermen en vervang ze door eenvoudigere woorden. Mensen  vinden je niet interessanter als je hen rond de oren slaat met vaktermen. Ze vinden je ook niet onbekwaam als je kiest voor eenvoudige woorden. Integendeel. Je maakt het alleen veel gemakkelijker voor mensen om te beslissen of wat je doet al dan niet iets voor hem is.

3. Focussen op je aanpak

Natuurlijk formuleer je een antwoord op de vraag: “Wat doe jij?” maar als je vooral zegt wat je doet in je voorstelling dan verlies je al snel de aandacht.

Leg de nadruk niet op je aanpak of de methode die je gebruikt. Focus je op de problemen die je oplost en welke resultaten je behaalt

Begin een pitch eens met een vraag terug: “Heb je je al eens voorgenomen om meer te gaan bloggen maar ben je afgehaakt omdat je amper reacties kreeg?” Door zo’n vraag te stellen schudt je de ander wakker. Als mensen met een prangend probleem of ongemak zitten dan willen ze daar vanaf. Ze willen er iets aan doen. Dan moet je hen niet meer overtuigen. Ze staan al open voor een oplossing.

Daarna geef je jouw oplossing. Bijvoorbeeld: “Ik help ondernemers om magnetische blogs te schrijven die hun ideale klanten wél graag lezen”
Gevolg? Ze beginnen te dromen van hoe anders / beter / gemakkelijker hun leven zou zijn als je hun grote probleem voor hen oplost.

Dat vinden ze interessant en daarom luisteren of lezen ze verder.

4. Stijf en afstandelijk praten of schrijven

Een pitch, een voorstelling of de inforubriek op sociale media zijn inderdaad belangrijke marketingboodschappen. Maar maak niet te fout dat, omdat het essentiële content is, om er iets stijfs van te maken.

Gebruik zoveel mogelijk schrijftaal. Zou je een woord niet kiezen als je tussen pot en pint (of bij een kop koffie of thee als je dat liever hebt) aan het praten bent, gebruik het dan ook niet als je jezelf voorstelt.

Veel ondernemers hebben een riedeltje uit het hoofd geleerd. Een standaard iets dat ze opdreunen. Iets met schrijftaalwoorden zoals: ‘gevestigd te’, ‘reeds meer dan x jaar actief in…’, ‘streven naar’

Kies voor spreektaal. Neem je de woorden niet spontaan in de mond als je aan de babbel bent met iemand die je goed kent? Schrap ze dan ook uit je voorstellingstekst.

Mensen vragen aan jou wat je doet omdat ze op de een of andere manier interesse hebben in jou. Laat jezelf dus zien zoals je bent. Gebruik de woorden die je dagdagelijks ook gebruikt.

Nog een tip: gebruik actieve werkwoorden. Dat geeft vaart aan wat je zegt.

5. Geen of een zwakke call to action

Zeker als je jezelf online voorstelt of als je je op een bijeenkomst voorstelt voor een groot publiek wil je het niet bij een vrijblijvende voorstelling blijft. Je wil de kans om meer van jezelf of je bedrijf te laten zien.

Uiteindelijk wil je dat je marketing – en daar hoort je ‘wat doe jij-boodschap’ bij – converteert, je klanten oplevert. Dus dan moet je toch wel een call to action hebben. Een volgende stap. Wat wil je dat mensen doen: naar je toe komen na de vergadering? Je bellen? Een formulier invullen? Klikken? Een reactie achterlaten? Langskomen?

Wat het ook is: zeg het. In niet mis te verstane woorden.

Zo zag ik deze week e-book van een uitbater van een eventlocatie. Op de laatste bladzijde las ik: “Heb je nog een eventlocatie nodig voor jouw teamdag? Dan weten wij wel een heel leuke plek. Neem vrijblijvend een kijkje op onze website. Hopelijk mogen wij jou in de toekomst dan eens ontvangen.”

“Vrijblijvend een kijkje nemen”, “hopelijk”, “in de toekomst eens”…: deze woorden missen urgentie. Het is een voorzichtige call to action. Eentje op de tippen van de tenen. Eentje die geen lawaai of haast maakt. Zo breng je je lezer niet in beweging.

Het is belangrijk dat een lezer wél meteen in actie komt. Waarom? Omdat van uitstel afstel komt.

Als je lezer, kijker of luisteraar denkt: “Interessant. Dat zal ik onthouden voor later” maar hij doet niet meteen iets dan is de kans groot dat hij je vergeet. We hebben het allemaal druk en krijgen allemaal een stortvloed van informatie over ons heen. Dat is ook zo bij degene die geïnteresseerd is in wat je doet. Dus hoe goedbedoeld ook: praat of schrijf niet te vrijblijvend. Maak nieuwsgierig maar geef vooral lezer een duidelijk zetje richting jou. Alleen zo kan je hem echt helpen.

——————————–

Samengevat

Je weet nu wat je niet moet doen als je de aandacht wil als je jezelf voorstelt:

  1. Alles in één keer proberen te zeggen
  2. Vaktermen gebruiken
  3. Focussen op je aanpak
  4. Stijf en afstandelijk vertellen
  5. Geen of een zwakke call to action hebben

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *