10 simpele dingen waarmee je wél tijd krijgt voor je marketing

De meeste ondernemers zouden graag meer uren hebben in een dag. Maar wees eens eerlijk: zelfs als je meer uren had, zou dat heel veel verschil maken? Zou je dan wél werk maken van bijvoorbeeld je marketing? De kans is groot dat de extra tijd zich gewoon zou opvullen. Maar het hoeft niet zo te zijn.

Vraag elke succesvolle ondernemer hoe hij zaken voor elkaar krijgt en hij zal je vertellen dat niet het aantal uren van belang is maar hoe je ze gebruikt. Door effectieve tijdsmanagement technieken onder de knie te krijgen krijg je meer gedaan en houd je meer tijd over. Om te ontspannen. Of om de dingen te doen die al lang op je to do-lijstje staan.

Hier zijn tien simpele dingen die je vandaag nog kunt doen om efficiënter te werken.

1. Word beter in prioriteiten stellen

Veel ondernemers hebben ellenlange takenlijsten. Maak die to do-lijst kleiner. Vernauw alles wat je moet doen tot drie of vijf behapbare zaken. Als bijvoorbeeld ‘bloggen’ een grote klus is kun je de taak verder opdelen in: een onderwerp bedenken voor je volgende blogartikel, een invalshoek zoeken bij het onderwerp van je blog, de structuur opschrijven van je blog, foto’s zoeken voor bij je blog, een call to action uitwerken, een triggerende titel bedenken… Neem je bijvoorbeeld voor om een half uur na te denken over mogelijke blogonderwerpen. Dat is veel kleiner dan een blog van a tot z maken.

Breng ook een volgorde aan in je takenlijst. Rangschik ze van meest tot minst belangrijk zodat je je kunt concentreren op wat meest essentieel is voor je bedrijf. Door dat te doen elimineer je onbelangrijke en tijdverspillende activiteiten.

2. Werk met tijdsblokken

Voorzie in je agenda tijdsblokken voor elke taak en bepaal hoe lang je er telkens mee wilt bezig zijn. Bijvoorbeeld: een uur per dag om lopende projecten te evalueren en op te volgen. Of drie uur per week content maken voor je sociale media.
Door te werken met blokken en jezelf dus deadlines te zetten krijg je overzicht. Het zorgt er ook voor dat je niet al te lang met één taak bezig kan zijn.

3. Neem regelmatig pauzes

Te lang blijven doorwerken aan iets leidt tot mindere focus. Je aandacht verslapt en de kwaliteit van je werk wordt minder. Het kan misschien verleidelijk zijn om nog een kwartier of een half uur verder te schrijven aan je nieuwsbrief “omdat die morgen de deur uit moet” maar je wilt niet zozeer een nieuwsbrief hebben maar wel een goede nieuwsbrief die je volgers en klanten graag lezen en die hen aanzetten tot actie. Toch?

Door jezelf pauzes te gunnen en bij voorkeur verse lucht op te snuiven krijg je letterlijk verse energie.  Regelmatige rustperiodes zijn nodig. Zelfs met een korte pauze kom je al ver. Nadien kun je terug oppakken wat je bezig was met nieuwe moed en je tijd beter gebruiken.

4. Verwijder mogelijke afleidingen

“Je moet de kat niet bij de melk zetten”, luidt het spreekwoord. Laat jezelf dus niet afleiden. Zet mailbliepjes en notificaties van sociale media uit. Laat mensen weten dat je aan het werk bent en dat ze je niet mogen storen. Zet je gsm op vliegtuigmodus.

Hoe minder afleidingen, des te meer focus en hoe productiever je bent. Een offerte of een verkoopmail voor een grote klant bijvoorbeeld schrijf je sneller en beter als er niets of niemand anders is die je aandacht opeist.

5. Doe een tijdsaudit

Houd bij hoeveel tijd je elke dag bezig bent met de verschillende zaken die je doet en schrijf de resultaten nauwkeurig op, bijvoorbeeld per kwartier. Doe dat enkele dagen na elkaar zodat je een beeld krijgt van je effectieve tijdsbesteding. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in de tijd die nodig is voor overleg of voorbereiding, hoe lang je wacht op input of de tijd doodt al surfend en scrollend. Vele kleine beetjes maken één groot.
Het kan verrassend en confronterend zijn om te zien wat je nu allemaal precies doet op een dag of tijdens een week.

6. Kies je optimale tijden

Voor elk taaktype is er een optimale tijd. Creatief bezig zijn bijvoorbeeld doe je het best als je geest fris is. Dat kan ’s morgens zijn maar voor andere ondernemers zijn de avonduren, waarin ze niet gestoord worden, de beste uren om aan de slag te gaan met hun creatieve ideeën. Er is geen goed of fout moment.

Wees je ook bewust van de momenten en uren dat je het meest productief bent. Veel mensen hebben een energiedip na de lunch. Als dat ook voor jou zo is, is het verstandig om dan geen activiteiten te plannen die een intensieve concentratie vragen.

 Kies voor je verschillende taken, opdrachten en to do’s het moment dat het best past bij jouw ritme.

7. Voorzie funmomenten

Niemand kan onafgebroken op topniveau bezig zijn. Er zijn altijd momenten dat de aandacht verslapt. Dus als je je dagschema maakt voorzie dan tijd voor ontspanning, tijd voor zaken waarvoor geen opperste concentratie nodig is en zelfs tijd voor plezier. Beloon jezelf af en toe.
Je kunt je ontspannings- en funmomenten bundelen voor de pauzes of je kunt jezelf belonen met een plezierig ontspanningsmomentje als je een opdracht of taak hebt afgerond.

8. Doe niet aan multitasking

Multitasking is geen goed idee. Niet voor mannen, niet voor vrouwen. Veel mensen denken dat ze efficiënt gebruik maken van hun tijd door verschillende zaken tezelfdertijd te doen, maar dat klopt niet. Onderzoek heeft dat aangetoond.

Als je meer dan één taak tegelijk probeert te doen dan is dat nefast voor je focus en je effectiviteit. Focus je op één ding per keer. Op dat vlak is het boek ‘The one thing’ van Gary W. Keller en Jay Papasan een aanrader. Ik heb een filmpje gemaakt over het boek: https://www.facebook.com/jeschrijfcoach/videos/338342006916886)

9. Zorg voor organisatie

Zeker voor creatievelingen en voor veelzijdige ondernemers is organisatie dikwijls een vies woord. “Organisatie en structuur zijn nefast voor spontane ideeën, creatieve invallen en impulsieve acties”, denkt men soms. Dat heb ik zelf ook lange tijd gedacht. Maar het klopt niet. 😊

Een wekelijks vast blogmoment of  een dagdeel waarin je content maakt voor je berichten op Facebook, Instagram of LinkedIn schept rust en duidelijkheid. 

Belangrijk is ook om je werkplek te organiseren. Alles wat je nodig hebt moet gemakkelijk terugvinden en bij de hand hebben. Een eenvoudig opbergsysteem kan alles al vlotter laten verlopen. Doe wat nodig is om ervoor te zorgen dat je ‘zoektijd’ uitschakelt en een ‘on the spot’-organisatie nodig hebt.

Zet dagelijks of wekelijks een beetje tijd opzij om op te ruimen, te organiseren en zaken weg te gooien. Als je dat moeilijk vindt dan kun je de hulp inroepen van een professional organizer.

10. Houd je doelen in het achterhoofd

Doe niet zomaar iets klakkeloos. Vraag je bij elke taak die je moet doet of die actie of activiteit je dichter bij een specifiek doel brengt of niet. Als dat niet het geval is, schrap die dan van je lijst, stel die uit naar een later tijdstip of delegeer het naar iemand anders.

——-

Samengevat: de 10 zaken om productiever te zijn als ondernemer:

1. Word beter in prioriteiten stellen

2. Werk met tijdsblokken

3. Neem regelmatig pauzes

4. Verwijder mogelijke afleidingen

5. Doe een tijdsaudit

6. Kies je optimale tijden

7. Voorzie funmomenten

8. Doe niet aan multitasking

9. Zorg voor organisatie

10. Houd je doelen in het achterhoofd

——-

Als je deze principes implementeert dan blijft er meer tijd over voor zaken die je jezelf voorneemt om te doen maar waar je dikwijls niet toe komt.

Tijd maken voor marketing is zo één van de zaken die er bij ondernemers bij inschiet. Daarom organiseer ik – speciaal voor drukbezette ondernemers die altijd tijd te kort hebben om nu eens echt werk te maken van nieuwe teksten voor hun website, blogs en berichten voor sociale media.

Van 3 tot 9 november trek ik met een groepje gemotiveerde ondernemers naar de Provence om daar de tijd te nemen voor die teksten die geld opleveren. Je hoeft het niet alleen te doen. We doen het gewoon samen. Ook zo win je tijd.

Kijk op www.deschrijfcoach.be/piloot of het ook iets voor jou is.

3 thoughts on “10 simpele dingen waarmee je wél tijd krijgt voor je marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *