Als je mijn Facebook-pagina en schrijftips volgt dan doe je dat wellicht omdat je betere commerciële teksten wil maken. Je wil met andere woorden mensen laten kennismaken met jou, je kennis en je aanbod zodat je ook meer kunt verkopen.
Maar als dat verkoopaspect te nadrukkelijk aanwezig is in je berichten, blogartikelen of nieuwsbrieven dan stoot je mensen af.
Gisteren heb ik wat men in BNI-termen noemt een 1-op-1 met Rik Vandecasteele, zaakvoerder van Northsea De Panne. Hij heeft aan de Belgische kust enkele mooie kleding- en schoenendames met een tof aanbod met producten en merken die je niet overal vindt. (Van zodra de zon zich weer laat zien zal ik hier mijn nieuwe zonnebril showen 😊)
We hebben van gedachten gewisseld over goede manieren om mensen kennis te laten maken met je aanbod. Rik zei dat hij zijn personeel opleidt om discreet helpend aanwezig te zijn in zijn boetieks.
Ken je die winkels waar, als je nog maar je neus durft binnensteken, direct al een verkoopster komt aangesneld met de irritante: “Kan ik helpen?”-vraag? Voor mij is dat meestal een reden om zo snel mogelijk weer naar buiten te koersen. Misschien is dat ook voor jou zo.
Rik staat erop dat het winkelpersoneel in zijn zaken discreet helpend aanwezig zijn. “Ik vind het belangrijk dat mensen die hier binnenkomen vriendelijk worden begroet. Dat is elementaire beleefdheid. Mensen moeten zich welkom voelen. Daarna laten we hen weten dat ze op hun gemak mogen rondkijken, dat niet alles uitgestald is of uithangt maar dat we een item graag voor hen willen halen als ze dat willen. Daarna laten we de mensen gerust. We horen dikwijls van mensen dat ze dat appreciëren en dat het zelfs een reden is om speciaal naar ons te komen”.
Die aanpak kun je ook in je Facebook-berichten, blogs of je nieuwsbrieven gebruiken. En ook op je website.
In plaats van direct: “Kan ik helpen?” te roepen is het beter om je lezers en bezoekers zich op hun gemak te laten voelen. Zorg dat ze zich welkom voelen. (En dat is iets anders dan in grote lezers: “WELKOM!” te roepen op je homepagina.)
Geef je lezers, volgers of websitebezoekers de kans om eerst zelf aan je aanpak en stijl te wennen. Laat weten wat je doet en hoe je mensen helpt maar dring je niet van bij het eerste contact op want dan jaag je hen weg.
Ik ben heel benieuwd om te weten hoe jij erover denkt.