#Schrijftip: Denk als een journalist.

Zoals je misschien weet heb ik een achtergrond als journalist. Ik heb ervaring bij twee lokale weekbladen, heb interieurreportages gemaakt voor een lifestyleblad en ik heb bijdrages geschreven voor enkele vakbladen. Voor het vakblad Marketing Update kruip ik af en toe nog eens in de pen.

Enkele lessen die ik als journalist geleerd heb gebruik ik nog dagelijks als ik Facebookberichten schrijf, blogs maak of als ik overtuigende teksten voor verkooppagina’s bedenk.

Speciaal voor jou deel ik op mijn pagina 7 ingrediënten voor een goed artikel. Vandaag de eerste drie.

1. Neus voor een verhaal
Een goede journalist houdt de ogen en oren altijd open. Iets dat gebeurt in je straat, een ontroerend moment, een alledaagse gebeurtenis die door de context bijzonder wordt, iets dat je ergert en waarvan je merkt dat ook anderen zich aan storen…: in alles kan een verhaal zitten. Wees er alert voor.

2. Liefde voor taal
Het belangrijkste wapen van een journalist is het woord. Ik ken geen enkele journalist die het vak ernstig neemt die geen woordenboek binnen handbereik heeft. Twijfel je aan de schrijfwijze? Zoek het dan op. Vertrouw niet alleen op je intuïtie of op de rode slangetjes in Word maar kijk eens na of je iets juist schrijft. Dat geldt zeker ook voor de schrijfwijze van namen. Dat getuigt van respect voor je lezer.

3. Weet voor wie je schrijft
Als je lezer vakspecialisten zijn dan schrijf je anders dan wanneer je lezer niet vertrouwd is met het onderwerp dat je belicht. Het vraagt een andere invalshoek. Je hebt ook andere woorden nodig. Vraag je dus af: “Wat weet mijn lezer al over het thema? Wat weet hij nog niet? Wat zou hij graag willen weten? Wat zou hij moeten weten?” Gebruik de antwoorden op die vragen als insteek voor je bericht of artikel.

Wil je de andere vier geheimen voor een verhaal dat aanslaat ook kennen? Geef dan deze Facebookpagina een duimpje. Zo mis je voortaan geen enkele schrijftip.

>>>> Wil je weten hoe je deze en nog veel andere schrijftips toepast voor jouw zaak? Kom dan naar een van de zomerse workshops in Ieper, Gent of Weelde (vlakbij Nederland). Ik leer je er de kneepjes van een goed zakelijk blogartikel tijdens de training ‘Leer Bloggen Als Een Pro’ en ik verklap je de geheimen van Facebookberichten die aanslaan tijdens de ‘Facebook-doedag’.

Je kan leren bloggen op 26 juni in Ieper en op 10 juli in Weelde.
Er zijn Facebook-doedagen gepland op 2 juli in Ieper, op 9 juli in Weelde en op 28 augustus in Ieper.
Interesse? De zomer is de ideale periode om in alle rust te werken aan je Facebookpagina of om blogartikelen of nieuwsbrieven in te plannen.

Maar misschien heb je weinig inspiratie. Of twijfel je of wat je schrijft wel goed genoeg is. (Of beide).
Tijdens de training ‘Leer Bloggen Als Een Pro’ en de ‘Facebook-doedag’ krijg je een hele dag lang tips en inspiratie om meteen aan de slag te gaan en te blijven.

Er zijn blogworkshops op 26 juni (in Ieper) en op 10 juli (in Weelde).

Er zijn Facebook-doedagen gepland op 2 juli (in Gent), op 9 juli (in Weelde) en op 28 augustus (in Ieper).