Maak van de zomermaanden gebruik om in de schijnwerpers te komen. Hoe? Door bijvoorbeeld een persbericht te schrijven. Zeker als ondernemer is dit je kans om ‘free publicity’ te scoren. Heb jij al een plan om je bedrijf en diensten deze zomer gratis onder de aandacht te brengen?
In de zomervakantie gaat het er in het bedrijfsleven en bij de overheid wat rustiger aan toe. Maar journalisten werken meestal wél door. Aangezien er weinig ‘hard’ nieuws is, zijn journalisten dus aangewezen op ‘zacht’ nieuws. In Engeland heeft men het wel eens over ‘the silly season’ omdat er dan veel frivole nieuwsberichten de media halen.
Meer ruimte en zendtijd
Als je als ondernemer een persbericht verstuurt in – of beter nog: vlak vóór – de komkommertijd dan is de kans op publicatie of zendtijd groter. Het is makkelijker om een goede plaats te krijgen in de krant én je bereikt wel veel mensen. Niet iedereen is immers op hetzelfde moment op vakantie of in het buitenland.
Vorig jaar heb ik het getest: ik heb mijn bereik op sociale media verdubbeld door vooral in juli tips te gaan delen en aanwezig te zijn.
Dat kan jij ook doen.
“Ik heb je gezien in de krant”
Een persbericht is daarvoor heel geschikt. Een artikel in de krant of in een magazine – zelfs als het een lokale uitgave is – zorgt voor autoriteit. Nog altijd geldt het adagium: “Als het gedrukt staat, is het waar”. Ook tv-aandacht is meegenomen natuurlijk. Een interview op een regionale zender kan heel interessant zijn want mensen hebben je dan gezien en gehoord.
Een persbericht dat goed onthaald wordt is een prima manier om reclame te maken, gratis reclame. Vandaar dat men ook vaak spreekt over ‘free publicity’.
Die free publicity kun je nadien ook gebruiken op je sociale media kanalen en op je website. Je kunt verwijzen naar een krantenartikel of uitzending in een Facebook-bericht, er een een artikel publiceren op LinkedIn, een link naar de publicatie tweeten… Of je maakt er een blogartikel van of maakt van je free publicity een nieuwsitem of een thema van je nieuwsbrief. (Die trouwens geen nieuwsbrief heet).
Bereid het voor
Een goed persbericht dat aandacht krijgt van de journalisten vraagt wel voorbereiding. Denk bijvoorbeeld na wanneer je je persbericht uitstuurt. Je kunt het natuurlijk doen wanneer jou dat het beste uitkomt, maar veel beter is het om rekening te houden met de agenda van de journalisten. Als je een reportage in een weekblad wil en het blad verschijnt op donderdag, dan is het niet verstandig om je persbericht te versturen op woensdagnamiddag. De kans is groot dat men dan al bezig of zelfs klaar is met de lay-out van de krant.
Weet ook wat je zal vertellen, hoe je dat zal doen (zijn er cijfers? Studies?), en welk beeldmateriaal je kunt voorzien. Maak het de journalist zo gemakkelijk mogelijk. Zorg bijvoorbeeld ook voor een monster van je nieuw product of een recensie-exemplaar van het boek dat je wil voorstellen of lanceren. Ook de lancering van een nieuwe dienst is trouwens een prima aanleiding voor een persbericht.
Structuur en gemak voorop
Heel belangrijk: zorg voor een goede structuur van je persbericht. Ook tijdens de zomer wil een journalist graag snel weten waar het nieuws in het bericht zit. Een duidelijke opbouw helpt om je tekst scanbaar te maken.
Zorg er ook voor dat je contactgegevens in het persbericht staan, in een ‘niet voor publicatie’-deel of een alinea ‘over ons’ onderaan je persbericht. Maak het de journalist makkelijk om contact met je op te nemen. En bedenk op voorhand wat een journalist je zou kunnen vragen naar aanleiding van je persbericht en hoe je erop zal antwoorden. Zo vermijd je dat je – als een journalist je belt voor extra toelichting – met je mond vol tanden staat.
Doe het goed
Kortom: als je de komkommertijd optimaal wil gebruiken voor extra zichtbaarheid denk dan nu aan welk nieuws je in de media wil en wat ervoor nodig is om die persaandacht zo goed mogelijk te laten werken voor jou. Persberichten versturen werkt heel goed maar je moet alleen wel weten hoe je dat het beste aanpakt.
Hulp nodig?
Kun je nog hulp gebruiken om artikels te schrijven om te versturen naar de pers of om te publiceren als zakelijke blog? Deze zomer geef ik nog enkele keren mijn training ‘Leer Bloggen Als Een Pro’. De eerste is op 26 juni – nog net vóór de komkommertijd dus. Schrijf je nu in!