Naar het schijnt is de kleinste pinguïn ter wereld de rockhopper. Oftewel de rotspinguïn of de geelkuifpinguïn. Hij wordt maar 50 centimeter groot en valt op door zijn gele wenkbrauwen.
Die gele wenkbrauwen maken deze pinguïn in één oogopslag herkenbaar.
En is dat nu niet precies wat jij ook wil: herkenbaar zijn? Ik vermoed van wel.
Je wil als ondernemer opgemerkt worden. En daarna ‘top of mind’ zijn en blijven.
Je wil als ondernemer niet dat mensen je vinden omwille van een opvallende stunt of actie en je daarna weer vergeten. Je wil dat ze aan je denken. Dat ze, als ze een probleem hebben of in gesprek zijn met iemand met een vraag of probleem waarvoor jij de oplossing hebt, meteen aan je denken. “Oh, daarvoor moet je echt bij die zijn”. Die vorm van herkenbaarheid wil jij.
Ondernemers die uitblinken in een niche worden sneller herkend en zijn sneller ‘top of mind’.
Zo kwam ik op een netwerkbijeenkomst eens een ‘wielexpert’ tegen. Toen de man zich voorstelde vertelde hij dat zijn bedrijf – een West-Vlaamse onderneming trouwens – zich toelegt op wieltjes speciaal ontwikkeld voor hogesnelheidsrollercoasxters.
“Wat doe jij?”, vroeg ik. “Wij zijn gespecialiseerd in roetsbaanwieltjes”, antwoordde hij.
De zaakvoerder had het niet over heftruckwielen, niet over winkelkarwieltjes, niet over bureaustoelwielen. Neen, alleen over roetsbaanwieltjes. Ook al weet ik intussen dat het bedrijf een bijzonder groot arsenaal aan wielen heeft. Hij durfde zich te focussen op één onderdeel.
Ook bij commercieel schrijven is het de kunst om je te houden bij één punt.
Eén voordeel. Eén onderwerp. Eén product, dienst of training. Eén boodschap voor één klant.
Dat is moeilijker dan het lijkt.
In je enthousiasme kun je je laten verleiden om heel veel aan te halen. Want je hebt veel kennis in huis om veel mensen met diverse problemen aan te pakken, nietwaar?
Misschien heb je wel veel producten, diensten of trainingen.
Die op hun beurt nuttig zijn voor een waaier aan mensen. Moeilijk kiezen hé?
Toch komt je boodschap beter over en blijft ze beter hangen als je je beperkt tot één iets. Als je wil opgemerkt worden dan moet je heel duidelijk zijn.
Beperk je in je blogartikel, nieuwsbrief of persbericht tot één thema.
Wat wil je dat de lezer onthoudt nadat hij je bericht of artikel heeft gelezen?
Denk aan de gele wenkbrauwen van de pinguïn. Eén ding. Want als je maar één focuspunt hebt dan is de kans dat je lezer het onthoudt veel groter dan wanneer je een lange opsomming geeft of je laat verleiden tot veel zaken.
Dus: wat is het ene ding dat je wil dat je lezer onthoudt?
Schrijf daarover. De rest komt later wel eens aan bod.
Blog jij al? Of heb je nog koudwatervrees?
Wat als we nu eens samen werk zouden maken van je blog?